Iskolapszichológus

Kedves Szülők és Diákok!
Az iskolapszichológus a diákokért, a szülőkért és a pedagógusokért tevékenykedik az iskolában, segítve a diákok életét és a pedagógusok munkáját.
Az egyének és a csoportok (pl. osztályközösségek) életében időről időre felmerülnek kisebb-nagyobb elakadások, konfliktusok – az iskolapszichológus feladata, hogy az intézmény, a diákok és pedagógusok nehézségeinek, konfliktusainak, problémáinak megoldását elősegítse.
Fontos tudnivalók
Az iskolapszichológust köti a titoktartási kötelezettség, a vele való találkozás pedig önkéntes. A találkozások száma egyéni konzultációk esetében teljes mértékben a problémától függ – lehet akár egy alkalom is, lehet 4-5 vagy annál hosszabb. Alapvetően beszélgetés történik a pszichológusnál, ritkábban játékos feladatok vagy rajzolás, esetleg néhány teszt kitöltése. Egy alkalom 45 perc. Bizonyos esetekben az iskolapszichológus továbbirányítja a segítségkérőket más intézményhez (pl. nevelési tanácsadó).
Helyszín: 318-as terem

Taferner Ágota vagyok, a Városligeti Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola iskolapszichológusa. Mesterdiplomámat az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szereztem meg, Tanácsadás- és Iskolapszichológia specializáción, ahol a fő kutatási témám az iskolán belüli zaklatás (bullying) megelőzése, a konfliktus kezelés, asszertív kommunikáció, valamint az osztályközösség fejlesztése volt.

Korábban pszichológiai asszisztensként dolgoztam egy általános iskolában, ahol csoportfoglalkozások vezetése volt a fő feladatom az egyéni diák- és szülőkonzultációk mellett.

Pszichológusként fontosnak tartom, hogy az egyéni tanácsadások során közösen munkával segítsek megtalálni a nehézség forrását, és a megfelelő eszközöket az azzal való megküzdésre. Mindehhez főként a pozitív pszichológia, rajzdiagnosztika, kognitív viselkedésterápia, illetve a pszichodráma eszköztárát alkalmazom.

Az iskolában, éppen úgy, ahogy a mindennapokban meghatározónak tartom a közösség szerepét az emberek életére, valamint az egyén hatását a közösség működésére. Az ebből fakadó nehézségek kezelésére, megelőzésére feladatomnak tartom az osztály szintű foglalkozások, fejlesztések vezetését, hogy az iskola diákjai a lehető legtöbb eszközt megkaphassák saját maguk és egymás megsegítésére.

Mikor kereshetnek?

  • Ha nehézséget okoz a beilleszkedés, társas kapcsolatok kialakítása
  • Ha nem sikerül megoldani egy konfliktust
  • Ha nehézséget okoz az indulatok vagy a stressz kezelése
  • Ha nehezen megy az iskolába való beszokás
  • Ha szükség van pályaválasztási tanácsadásra
  • Ha krízis merülne fel
  • Ha szorongás üti fel a fejét (jelei lehetnek: sok fejfájás, hasfájás, rossz alvás…)
  • Ha nehézséget okoz a megfelelő motiváció megtalálása